Autor Cultura
2 febrer 2014 a 10:30

L’Institut del teatre reuneix 450 especialistes d’arreu del món en un fòrum sobre pedagogia de les arts escèniques

0 Flares 0 Flares ×

L’acte és la darrera activitat acadèmica del centenari de l’IT

Imatge del web de Comedia, Comununicació&Mèdia

Imatge del web de Comedia, Comununicació&Mèdia

L’Institut del Teatre organitza, del 3 al 7 de febrer, el Fòrum de Pedagogia sobre les Arts i les Tècniques de l’Espectacle, la darrera activitat acadèmica del seu centenari abans de l’acte de cloenda que es celebrarà el 31 de març.

Aquest fòrum es concep com a un espai de reflexió i diàleg sobre l’estat de la pedagogia de les arts escèniques, concretament en aquelles disciplines que formen part de les especialitats impartides a l’IT: la interpretació en teatre i dansa, la direcció i la dramatúrgia, la coreografia, l’escenografia i la part tècnica de l’espectacle en directe: so, il·luminació i maquinària escènica.

Entre els 450 inscrits al fòrum, hi ha pedagogs, creadors i gestors artístics de diferents països per debatre sobre les necessitats de l’aprenentatge actual de les arts escèniques i la creació de les condicions necessàries perquè les escoles artístiques adoptin la innovació pedagògica.

Conferències i sessions de treball

El programa s’estructura a partir d’una conferència diària i sessions de treball per àrees (teatre, dansa i tècnics d’espectacle) amb les intervencions d’un grup de ponents destacats de cada àmbit. Amb l’objectiu de fomentar el debat, s’ha creat una fila zero on s’ha ha convidat diferents personalitats a participar en les sessions de treball.

La primera conferència tractarà el model d’escola artística ideal, a càrrec de Geoff Colman, de la Royal Central School of Speech and Drama de la Universitat de Londres. El ballarí i coreògraf català Cesc Gelabert basarà la seva conferència en l’estat actual de les arts escèniques, mentre que l’escenògraf portuguès José M. Castanheira parlarà del paper rellevant de l’escenografia en les arts escèniques.

Les sessions de treball tractaran, entre d’altres, els següents temes:

  • Els models d’escola que integren l’educació obligatòria i els ensenyaments artístics, com ara l’EESA/CPD de l’Institut del Teatre, única a l’Estat espanyol i seguidora de models internacionals.
  • Les escoles professionals de dansa o conservatoris i les escoles superiors d’ensenyaments artístics d’art dramàtic i de dansa.
  • Els reptes de la pedagogia de l’escriptura dramàtica en l’actualitat.
  • La música per a la docència de les arts escèniques.
  • La integració de l’escenografia en els processos d’escenificació.
  • El perfil del ballarí que busquen els nous coreògrafs i els elements essencials per a la seva formació i entrenament.
  • Els perfils emergents dels professionals tècnics de l’espectacle.

L’espai iberoamericà de la formació en arts escèniques també serà un tema destacat al fòrum. Per tal d’abordar-lo s’ha convidat a representants dels principals centres oficials de parla castellana, com ara el Instituto Universitario Nacional de las Artes de Buenos Aires,  la Escuela Nacional de Arte Teatral de México-DF i la Real Escuela Superior de Arte Dramàtico RESAD de Madrid.

Cada jornada finalitzarà amb les actuacions en format de classes obertes de dansa i dels instrumentistes de l’Institut del Teatre.

Espai per a la recerca

El fòrum també es reserva un espai per a la recerca desant un lloc al seu programa a l’Scanner, les jornades que des del 2008 dedica l’IT a reflexionar sobre la investigació en les arts escèniques. En aquest camps, s’ha convidat el Performer català Marcel·lí Antúnez que oferirà una conversa amb el professor de la universitat de Torí, Antonio Pizzo, sobre els llenguatges digitals i els nous models d’actors. La professora Anna Brich, de la Royal Conservatoire of Scotland, per la seva banda, presentarà una conferència sobre projectes de recerca relacionats amb el patrimoni.

En aquesta mateixa línia de recerca es presentarà el Projecte de Recerca de les Arts Escèniques Catalanes (PRAEC) impulsat per l’IT juntament amb la Xarxa Vives d’Universitats, en el marc del centenari.

Conferenciants

L’Escola d’Art Ideal: Geoff Colman, Royal Central School of Speech and Drama de la Universitat de Londres

Les arts escèniques avui : Cesc Gelabert, Ballarí, coreògraf, mestre i director de Gelabert-Azzopardi cia de dansa

La integració de l’escenografia : José M. Castanheira, Escenògraf

Llenguatges digitals i nous models d’actor: Marcel·lí Antúnez, Performer i Antonio Pizzo, Universitat de Torí

Projectes de recerca relacionats amb el Site-specific i el patrimoni: Anna Birch, Royal Consevatoire of Scotland

Ponents destacats

Pedagogia en Art Dramàtic:

Claire HEGGEN, Companyia Cia. Théâtre de Mouvement

Guy FREIXE, Fundador de la Cia. Théâtre du Frêne

Saul KOTZUBEI, Fitzmaurice Voicework, Master teacher

Jean-Loup RIVIÈRE, Ecole Normale Supérieur de Lyon

Joseph DANAN, Dramaturg i professor de la Universitat Sorbonne Nouvelle

Beno MAZZONE, Teatro Libero Palermo

Mark LANGLEY, Cap del Departament d’Arts Escèniques de la Bath Spa

Marcel FREYDEFONT, Escenògraf

Victoria SAVELIEVA, Professora i directora d’escena de teatre dramàtic i operístic

Leslie ISHII, Actriu, directora d’escena i pedagoga

Pedagogia en Dansa

Wilfride PIOLLET, Estrella de l’Òpera de París

Jason BEECHEY, Rector of the Palucca University of Dance Dresden

Kathryn BENNETTS, International teacher, coach and stager for Forsythe works

Nancy EUVERINK, Directora de l’Escola Integrada de La Haya

Laurel TOTO, Canada’s National Ballet School

Geniève MELEY, Conservatori de París

Jeroen FABIUS, Exdirector artístic del SNDO

Thierry HOCHSTÄTTER, Músic compositor. Professor de ritme i percussió

Patrice DELAY,Codirector de l’Escola de Dansa de Ginebra i Ballet Junior de Ginebra

Switch to mobile version
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×